Pierwszy pochodzący z końca XIX wieku, drugi wybudowany w latach 50. XX wieku – dworce w Ożarowie Mazowieckim i Jaktorowie przeszły kompleksowe przebudowy, dzięki którym stały się komfortowymi i nowocześnie urządzonymi przestrzeniami obsługi podróżnych.
Z obydwóch dworców zmodernizowanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Infrastruktura i Środowisko korzystają już podróżni. Inwestycje trwały około roku.
– Rozwój infrastruktury kolejowej w całym kraju w ostatnich latach nabrał ogromnego tempa. Można powiedzieć, że kolej wraca na właściwe tory. Dzięki zaangażowaniu ogromnych środków budżetowych oraz funduszy europejskich realizowane są ważne i ambitne inwestycje, które nie tylko poprawiają komfort podróży, zwiększają dostępność komunikacyjną, ale służą także bezpieczeństwu i rozwojowi polskiej gospodarki – mówi Grzegorz Puda, minister funduszy i polityki regionalnej.
– Kolej to bardzo ważny element transportu publicznego w nowoczesnym państwie, dlatego dbamy o jej rozwój. Poza inwestycjami w infrastrukturę torową, modernizujemy również dworce kolejowe, zarówno w dużych miastach, jak i mniejszych miejscowościach, walcząc tym samym ze zjawiskiem wykluczenia komunikacyjnego. Dążymy do tego, żeby pasażerowie w każdym miejscu Polski mogli w komfortowych warunkach oczekiwać na przyjazd pociągu. Cieszę się, że w województwie mazowieckim podróżni mogą już korzystać z kolejnych zmodernizowanych dworców kolejowych w Jaktorowie i Ożarowie Mazowieckim – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
– Dworce w Jaktorowie i Ożarowie Mazowieckim to jedne z ważniejszych inwestycji dworcowych na Mazowszu. Mieszkańcy aglomeracji warszawskiej zyskali dostęp do bezpiecznej infrastruktury kolejowej oraz komfort podróży do stolicy. Mam nadzieję, że nowoczesne i proekologiczne budynki ułatwią pasażerom podróżowanie koleją. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznacza 3 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Dzięki zakończonym inwestycjom niewielkie dworce w Jaktorowie i Ożarowie Mazowieckim stały się komfortowymi przestrzeniami obsługi podróżnych. Mam nadzieję, że będą one dobrze służyć pasażerom kolei i mieszkańcom tych miejscowości. To również kolejne inwestycje sfinalizowane w województwie mazowieckim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
– Gratulujemy otwarcia dworców kolejowych w Ożarowie Mazowieckim i Jaktorowie po kompleksowej przebudowie mającej na celu unowocześnienie obu obiektów. Dzięki dofinansowaniu w wysokości ponad 46 milionów złotych przyznanych z unijnego Funduszu Spójności możliwa jest kompleksowa modernizacja wybranych dworców w regionie województwa mazowieckiego. Tym samym, wspólnie przyczyniamy się do rozwoju Transeuropejskiej Sieci Transportowej, której celem jest zwiększenie spójności terytorialnej oraz usprawnienie przepływu towarów pomiędzy członkami UE, tak aby stymulować wzrost gospodarczy w ramach jednolitego rynku wewnętrznego. Oba dworce są świetnym przykładem tego jak fundusze unijne mogą wspierać ekologiczne rozwiązania w zakresie infrastruktury kolejowej poprzez dostosowanie obiektów do potrzeb klimatycznych. Szczególnie ważne jest, że dworce wdrożyły rozwiązania przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami. Życzymy podobnych sukcesów przy realizacji przyszłych projektów – mówi Angela Martinez-Sarasola, kierownik Wydziału Polskiego w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej.
Po zakończonej właśnie inwestycji dworzec w Ożarowie Mazowieckim wygląda jak nowy. Szczególną uwagę zwraca wyczyszczona ceglana elewacja wyższej i starszej, bo pochodzącej z 1890 r., części budynku. Poza detalami architektonicznymi odtworzono na niej również stylizowane na historyczne lampy. Doskonale prezentuje się również niższa parterowa część dworca, którą otynkowano i pomalowano na jasny kolor. W niej odbywa się obsługa pasażerów, dlatego właśnie tam umieszczono podświetlany, przestrzenny logotyp PKP oraz napisy „dworzec kolejowy” (od strony miasta) i „Ożarów Mazowiecki” (od strony peronów). Uwagę zwracają, ażurowe, zdobione kraty w oknach, które stylem nawiązują do lat 20. XX wieku, kiedy dobudowano tę część budynku. Całość uzyskanego w ten sposób efektu, podkreśla wieczorem delikatna iluminacja dworca.
Przestrzeń obsługi podróżnych mieści się w parterowej części dworca. Zaprojektowano ją nowocześnie w odcieniach bieli i szarości. Nieco „ciepła” wnętrzu dodają wykonane z drewna brązowe drzwi i okna oraz minimalistyczny, geometryczny detal przy okienku kas biletowych. Hol wyposażono w ławki z drewnianymi siedziskami, gabloty na rozkład jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz zegar. Przy holu-poczekalni znalazły się ogólnodostępne toalety przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami. W wyższej dwukondygnacyjnej części dworca przewidziano lokale na wynajem.
Przebudowa dworca to również zmiany w jego najbliższym otoczeniu. Oprócz budowy pochylni i miejsc postojowych, nowością jest, wzniesiona od podstaw wiata rowerowa na 16 jednośladów. W pobliżu budynku ułożono również nowe chodniki oraz zamontowano elementy małej architektury (m.in. kosze i ławki). Powstał również ogród deszczowy.
Prawdziwą metamorfozę dzięki zakończonej niedawno inwestycji przeszedł również niewielki, bo mierzący zaledwie 75 m kw. dworzec w Jaktorowie. Elewacja wybudowanego w 1954 r. budynku zyskała współczesny wygląd. Stolarka okienna i drzwiowa jest utrzymana w odcieniach szarości, a niemal całą elewację pokryła jasna cegła klinkierowa. Budynek zyskał również nową iluminację nocną oraz napisy z nazwą dworca.
Nowocześnie zaaranżowano również jego wnętrze. Klimatyzowaną poczekalnię wyposażono w tzw. przysiadki, gabloty na rozkład jazdy i elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Tuż obok poczekalni znajdują się toalety oraz kasa biletowa.
Wraz z przebudową dworca zmieniło się również jego najbliższe otoczenie. Wymieniona została nawierzchnia, wyznaczono miejsca parkingowe, w tym dla osób z niepełnosprawnościami oraz samochodów elektrycznych. W sąsiedztwie dworca znajdują się również stojaki i wiaty rowerowe.
Dzięki przebudowie obydwa dworca stały się przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. Zlikwidowano bariery architektoniczne, a także wprowadzono szereg usprawnień, w tym m.in. ścieżki prowadzące, plany dotykowe dworców oraz oznaczenia w alfabecie Braille`a. Dodatkowo przy dworcu w Ożarowie powstała od strony wschodniej nowa pochylnia dla wózków.
Poza tym podczas inwestycji wprowadzono na obydwóch dworcach wiele rozwiązań ekologicznych. Obydwa obiekty ocieplono (od wewnątrz), wymieniono w nich stolarkę okienną i drzwiową, zamontowano pompy ciepła, a także systemy inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS – Building Management System) optymalizujące zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Dodatkowo na dworcu w Ożarowie Mazowieckim wybudowano zbiorniki podziemne do gromadzenia deszczówki. Po jej podczyszczeniu jest ona używana do podlewania terenów zielonych oraz spłukiwania toalet.
Dla zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa dworce wyposażono w nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.
Przebudowa dworca w Ożarowie Mazowiecki kosztowała 10,86 mln zł brutto, natomiast w Jaktorowie – 3,6 mln złotych brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A. Dworce Jaktorów i Ożarów Mazowiecki to odpowiednio 16. i 17. inwestycja zakończona w Programie Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie mazowieckim.