Przejdź do treści

Piechociński: Zapłacimy tylko za Pendolino, które jeździ z prędkością powyżej 160 km/h

Źródło: FLICKR/CC/DRABIKPANY

Wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński uważa, że Polska nie powinna płacić producentowi pociągów Pendolino, jeśli ten nie wywiąże się z kontraktu i nie dostarczy pociągów z certyfikowaną prędkością powyżej 160 km/h.

 

Pod koniec marca "Puls Biznesu" informował, że producent Pendolino - firma Alstom chce przekazać PKP Intercity pociągi homologowane tylko do prędkości 160 km/h. Z wypowiedzi rzecznika spółki wynikało, że homologacja umożliwiająca rozwijanie prędkości do 250 km/h miałaby być zapewniona w drugiej fazie, pod koniec 2014 roku.

- Zamawialiśmy i kupowaliśmy Pendolino z określoną, certyfikowaną prędkością. Jeżeli pojawią się, choćby ze względu na wnioski NIK, istotne kwestie do przedyskutowania, to nie będziemy się uchylać. Będę wnioskował o postawienie takiego punktu (na rządzie) - powiedział w piątek w radiowej Trójce wicepremier.

Wniosek do Najwyższej Izby Kontroli o zbadanie okoliczności zakupu pociągów Pendolino złożyło jeszcze w zeszłym roku PiS.

- Na razie jesteśmy na takim etapie: zamawialiśmy i płaciliśmy za inne Pendolino, a wykonawca zadania proponuje nam inne Pendolino. W związku z tym powinniśmy złożyć oficjalne roszczenia odmawiające zapłaty - oświadczył Piechociński. Jego zdaniem PKP musi skutecznie wyegzekwować zobowiązania wynikające z umowy.

Prezes PKP Intercity Marcin Celejewski uspokajał jeszcze w marcu, że projekt Pendolino nie jest zagrożony i te pociągi w połowie grudnia zaczną regularnie kursować w Polsce. Szef PKP SA Jakub Karnowski podkreślał, że nie ma takiej możliwości, by Pendolino najpierw uzyskało dopuszczenie do ruchu z prędkością 160 km/h, a następnie 250 km/h.

Na maj przypada termin odbioru kolejnych pociągów. Jeśli Alstom ich nie dostarczy, to PKP może mu naliczyć karę. Według wyliczeń kolejarzy, w przypadku dwumiesięcznego opóźnienia byłoby to 80 mln zł.

PKP Intercity kupiło pociągi od Alstomu w maju 2011 r. Koszt 20 składów to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.

CZYTAJ WIĘCEJ:

Pendolino do grudnia nie dojedzie?

pap, radio trójka, telewizja republika

Wiadomości

Burmistrz Głogówka zaoferował Muskowi kupno zamku

Ziobro: nie godzimy się na łamanie prawa w Polsce!

Gdzie zagra reprezentacja Polski? Decyzji wciąż nie ma

Zawiesili radnego KO bo za często występował w Republice?

Pociągi elektryczne utknęły na trasie. Musieli uruchomić spalinowe

Martwy nietoperz w centrum Poznania. Chorował na wściekliznę

Zajączkowska-Hernik: nie zgodzimy się na cenzurowanie treści

[SONDAŻ] PiS na czele, KO mocno traci, Konfederacja istotnym graczem

Edukacja zdrowotna w szkołach. Lekarze przeciw Tuskowi

KPO dla Warszawy? Przez błędy ekipy Trzaskowskiego stolica nie otrzyma ponad 200 mln zł!

Krupka: PiS na czele sondażu poparcia

HIT! „Logika” Lisa ws. Nawrockiego: „Dla Moskwy to prezent większy niż PRL-owska przyjaźń”

Sachajko: w Polsce rośnie przestępczość, a w prokuratorze i policji mamy zapaść

Masowe zwolnienia. Firma meblarska ma zwolnić ponad 200 pracowników!

Poseł Warchoł bezlitosny dla raportu Prokuratury Krajowej

Najnowsze

Burmistrz Głogówka zaoferował Muskowi kupno zamku

Pociągi elektryczne utknęły na trasie. Musieli uruchomić spalinowe

Martwy nietoperz w centrum Poznania. Chorował na wściekliznę

Zajączkowska-Hernik: nie zgodzimy się na cenzurowanie treści

[SONDAŻ] PiS na czele, KO mocno traci, Konfederacja istotnym graczem

Ziobro: nie godzimy się na łamanie prawa w Polsce!

Gdzie zagra reprezentacja Polski? Decyzji wciąż nie ma

Zawiesili radnego KO bo za często występował w Republice?