Studenci Politechniki Wrocławskiej od zawsze byli jednymi z najzdolniejszych w całej Polsce, a co za tym idzie ich chęć zdobywania wiedzy i doświadczenia jest ponadprzeciętna. W celu zaspokojenia potrzeb młodych konstruktorów i menadżerów w 2009 roku powstał zespół PWR Racing Team. - Już w sezonie 2016/2017, pokazaliśmy co potrafią Polacy. Jako pierwszy polski zespół zwyciężyliśmy całą edycję zawodów Formula Student Italy. Od tego czasu utrzymujemy się wśród najlepszych zespołów w światowym rankingu i zajmujemy pierwsze miejsce w Polsce i 11 miejsce na świecie w sezonie 2021 - mówią młodzi konstruktorzy. Już za miesiąc nowe dzieło polskich studentów - bolid RT13e elektryczny pojazd z systemami jazdy autonomicznej - zmierzy się z zespołami z całego świata w zawodach Formuły Student.
Zespół PWR Racing Team 2 czerwca zaprezentował najnowszy projekt bolidu elektrycznego z systemami jazdy autonomicznej - RT13e. Wydarzenie odbyło się w Auli Politechniki Wrocławskiej.
Najnowszy pojazd posiada innowacyjny pakiet aerodynamiczny z przednim skrzydłem o zmiennej geometrii i zmienionymi sekcjami bocznymi, co pozwala na lepszy balans auta oraz większą kontrolę przepływu powietrza, a także odpowiednie chłodzenie baterii i silników. Autorski projekt przekładni kierowniczej zwiększył zakres skrętu i poprawił zdolność bolidu do pokonywania ciasnych nawrotów. Ponadto udało się zredukować masę kolumny kierowniczej. Znacząco obniżono również masę pakietu baterii, który względem zeszłego sezonu jest aż o 15 kilogramów lżejszy. Pojazd posiada autorskie silniki elektryczne zamontowane bezpośrednio w kołach i wykonane przez członków Zespołu wiązki elektryczne wysokiego i niskiego napięcia.
”Premiera to przełomowy moment w sezonie, po setkach godzin spędzonych nad projektem, możemy pokazać efekty naszej ciężkiej pracy. Jest nam niezwykle miło, że aż tyle osób towarzyszyło nam w tym ważnym dniu. Jednak to nie koniec prac nad RT13e, już teraz wysyłamy dokumenty na zawody oraz planujemy przyszłe testy, aby jak najlepiej przygotować się do startu na europejskich torach” - mówi Zuzanna Ignaszak, Liderka Działu Marketingu.
Przygotowany przez studentów bolid wystartuje w aż 4 edycjach międzynarodowych zawodów Formuły Student. RT13e będzie rywalizować m.in. na znanym z Formuły 1 torze Hungaroring, a także - słynnym włoskim torze Riccardo Paletti. Wrocławscy konstruktorzy konkurować będą z najlepszymi Zespołami z całego świata. Na zawodach na Węgrzech PWR Racing Team wystartuje nie tylko jako bolid elektryczny, ale także jako autonomiczny. Wszystkie konkurencje dynamiczne bolid pokona bez kierowcy w pojeździe.
“Konstrukcja auta elektrycznego z systemami jazdy autonomicznej to ogromne wyzwanie, zważywszy, że dopiero zaczynamy swoją przygodę w tych klasach. Od podstaw tworzymy nasz bolid, nie tylko części mechaniczne i kompozytowe, ale także algorytmy jazdy autonomicznej i oprogramowanie do wielu systemów elektronicznych” - komentował Przemysław Wójcik, Lider Techniczny PWR Racing Team. Znajdujące się w bolidzie systemy autonomiczne bazują na odczytach z 2 kamer stereoskopowych oraz czujnika LiDAR, który w RT13e wysyła aż 128 wiązek, czyli 8 razy więcej niż w ubiegłym sezonie. Dział Software wprowadził także znaczące zmiany w systemach lokalizujących i planujących trasę pojazdu. W projekcie zastosowano również całkowicie nowe systemy sterujące dynamiką pojazdu.
"Kontrola trakcji oraz system wektorowania momentu obrotowego (torque vectoring) reagują w czasie rzeczywistym maksymalizując osiągi pojazdu poprzez wydajne zarządzanie trakcją opon. Celem PWR Racing Team na ten rok jest osiągnięcie pierwszego miejsca w klasyfikacji generalnej w klasie elektrycznej wśród polskich zespołów” - mówi Wojciech Moranowicz, Lider Zespołu PWR Racing Team.