Przejdź do treści
Od dziś nowe przepisy w sprawie e-hulajnóg. Policja: Poprawią bezpieczeństwo
Fot. PAP/Paweł Supernak

– Przepisy regulujące prawnie kwestię m.in. hulajnóg elektrycznych oraz urządzeń transportu osobistego i urządzeń wspomagających ruch to bardzo ważne zmiany, które mają poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego – ocenił kom. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.

Komenda Główna Policji przypomniała, że zaczęły obowiązywać nowe przepisy ruchu drogowego, które regulują prawnie kwestię hulajnóg elektrycznych oraz urządzeń transportu osobistego i urządzeń wspomagających ruch.

– Od czwartku policjanci na podstawie tych przepisów uzyskali możliwość łatwej interpretacji popełnianych przez kierowców wykroczeń i przestępstw. Przepisy te wprowadzają zarówno uprawnienia jak i obowiązki dla użytkowników tych kategorii pojazdów i urządzeń – powiedział Opas.

Dodał, że każdy użytkownik dróg – niezależnie od tego, czy porusza się pieszo, rowerem, autem czy hulajnogą – powinien zapoznać się z nowymi przepisami, „aby móc bezpiecznie i bez narażania się na konsekwencje prawne przemieszczać się po drogach”.

Policjant wskazał, że w znowelizowanym Prawie o ruchu drogowym pojawią się trzy nowe definicje - hulajnogi elektrycznej, urządzenia wspomagającego ruch (np. deskorolki, rolki) i urządzenia transportu osobistego (np. segway, deskorolka elektryczna).

Ustąpić pierwszeństwa pieszemu

– W związku z rozszerzeniem katalogu urządzeń i pojazdów służących do przemieszczania się, każdy z nowych elementów tej kategorii został ściśle określony pod względem zasad korzystania, a także praw i obowiązków ciążących na jego użytkownikach – zaznaczył kom. Robert Opas z BRD KGP.

Zaznaczył, że kierujący hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli będą one wyznaczone dla kierunku, w którym będzie się poruszać lub będzie zamierzał skręcić. Korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, będzie obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu.

– Kierujący hulajnogą elektryczną będzie obowiązany korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów będzie dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, w przypadku gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów – zauważył.

Dodał, że korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego hulajnogą elektryczną będzie dozwolone wyjątkowo, gdy chodnik będzie usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów będzie dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i będzie brakować wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.

– Kierującemu hulajnogą elektryczną zabraniać się będzie ciągnięcia lub holowania innego pojazdu i przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku – zaznaczył Opas.

Dodał, że kierujący hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego, korzystając z chodnika albo drogi dla pieszych, będzie obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu.

Dopuszczalna prędkość dla hulajnóg

– Dopuszczalna prędkość z jaką będzie można się poruszać hulajnogą elektryczną i urządzeniami transportu osobistego to 20 km/h. Dokumentem stwierdzającym posiadanie uprawnienia do kierowania hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego będzie karta rowerowa lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T – w przypadku osób, które nie ukończyły 18 lat – zaznaczył.

Podkreślił, że dla dzieci w wieku do 10 lat kierowanie hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego na drodze będzie zabronione.

– Dopuszczać się będzie kierowanie hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego przez dziecko w wieku do 10 lat, ale tylko w strefie zamieszkania i wyłącznie pod opieką osoby dorosłej – wskazał.

Zaznaczył, że w przypadku urządzeń transportu osobistego kierujący będzie obowiązany korzystać z drogi dla rowerów, jeżeli będzie ona wyznaczona dla kierunku, w którym będzie się poruszać lub będzie zamierzał skręcić.

– Kierujący urządzeniem transportu osobistego, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, będzie obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego urządzeniem transportu osobistego będzie dozwolone wyjątkowo, gdy będzie brakować wydzielonej drogi dla rowerów – powiedział.

Dodał, że kierującemu urządzeniem transportu osobistego nowe przepisy zabraniają ciągnięcia lub holowania innego pojazdu; przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku oraz czepiania się innych pojazdów.

Z kolei osoba poruszająca się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch będzie obowiązana korzystać z chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów.

– Na drodze dla rowerów będzie obowiązywał ją ruch prawostronny. Jeśli będzie korzystać z chodnika albo drogi dla pieszych, będzie obowiązana poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu – wylicza kom. Opas.

Przepisy dla użytkowników hulajnóg

Dodaje, że przekraczając jezdnię osoba ta będzie obowiązana zachować szczególną ostrożność oraz korzystać odpowiednio z przejazdu dla rowerzystów albo przejścia dla pieszych.

Komenda Głowna Policji przypomniała, że osoba poruszająca się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch będzie obowiązana poruszać się z prędkością zapewniającą panowanie nad tym urządzeniem, z uwzględnieniem warunków w jakich odbywa się ruch; przy wymijaniu zachować bezpieczny odstęp od wymijanego pojazdu lub uczestnika ruchu; przy omijaniu zachować bezpieczny odstęp od omijanego pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody; przed wyprzedzaniem upewnić się, czy ma dostateczne miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu. Natomiast zbliżając się do przejścia dla pieszych, zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.

Jak podkreśla KGP, w wyniku wprowadzenia nowych przepisów, zmianie ulegną również istniejące regulacje prawne, które dotyczą sposobu zachowania się osób pieszych i kierowców wobec użytkowników nowo powstałych kategorii pojazdów i urządzeń.

Dlatego kierujący pojazdem, który nadal przy wyprzedzaniu będzie obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu, teraz również w razie wyprzedzania hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego czy osoby poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch będzie musiał zachować odstęp nie mniejszy niż 1 m.

Wszystkim kierującym wspomnianych pojazdów zabraniać się będzie poruszania się w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środków o podobnym działaniu.

PAP

Wiadomości

Polacy, łapcie za portfele! Drożyzna atakuje w zawrotnym tempie!

Gdzie jest generał? Sławomir Cenckiewicz podał lokalizację

Polska pominięta w podziale unijnych funduszy na obronność

Holland rozczarowana polityką rządu Tuska. Nie może milczeć

Z kraju wydalono przewodniczącego katolickiego episkopatu

Nakazał masową produkcję dronów kamikadze. Uderzą na Ukrainę?

Sutyrk zwolniony za poręczeniem. Prokuratura stawia zarzuty

Trump spotkał się z zagranicznym przywódcą. Nieprzypadkowy wybór

Chaos w nowozelandzkim parlamencie. Podarła ustawę i zatańczyła

Reżim kubański więzi nieletnich. Uznał ich za opozycjonistów

Pierwsza duża gospodarka, która odeszła od węgla

Nowy minister od zdrowia w USA. Antyszczepionkowiec

Gwiazda NBA do Demokratów: "Przegraliście. Siedźcie cicho!"

Aktorka martwi się o Amerykanów, którzy „nie mają możliwości ucieczki"

Kurski: jednego dnia Sutryk popiera Trzaskowskiego, drugiego przychodzi po niego CBA. To sprawka Tuska.

Najnowsze

Polacy, łapcie za portfele! Drożyzna atakuje w zawrotnym tempie!

Z kraju wydalono przewodniczącego katolickiego episkopatu

Nakazał masową produkcję dronów kamikadze. Uderzą na Ukrainę?

Sutyrk zwolniony za poręczeniem. Prokuratura stawia zarzuty

Trump spotkał się z zagranicznym przywódcą. Nieprzypadkowy wybór

Gdzie jest generał? Sławomir Cenckiewicz podał lokalizację

Polska pominięta w podziale unijnych funduszy na obronność

Holland rozczarowana polityką rządu Tuska. Nie może milczeć