Rośnie opór wobec AI. W Polsce nie ma boomu
Rodzime firmy nie potrzebują zaawansowanych narzędzi sztucznej inteligencji, wystarczy im prosta automatyzacja – wynika z badań, które "Rzeczpospolita" publikuje jako pierwsza. Niechęć wobec tej technologii narasta - czytamy w czwartkowej "Rz".
Badanie przeprowadzone przez firmę Mizzox na 15 tys. podmiotów z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, ujawnia, że gdy reszta świata chętnie sięga po sztuczną inteligencję, polscy przedsiębiorcy weryfikują jej użyteczność i szukają przede wszystkim prostych automatyzacji - tłumaczy w "Rzeczpospolitej" prezes Mizzoxu Przemysław Kot.
Dziennik informuje, że przedsiębiorcy nad Wisłą koncentrują się na narzędziach usprawniających procesy operacyjne, które działając niezauważalnie w tle, rozwiążą ich codzienne problemy. Badanie Mizzoxu pokazuje, iż niemal 78 proc. firm skupia się w swojej działalności na podstawowym zarządzaniu dokumentami, a co piąty podmiot na sprawnych płatnościach. Prezes spółki podkreśla, że firmy korzystające z podstawowych funkcji automatyzacji osiągają nawet 20 proc. oszczędności czasu bez konieczności przechodzenia szkoleń czy zmiany procesów.
Prawie połowa pracowników zgłasza, że czuje się niekomfortowo, przyznając się do korzystania z AI swoim przełożonym, w obawie, że mogą być postrzegani jako niekompetentni, leniwi lub nawet posądzeni o oszustwo. Analizy wskazują jednocześnie, że mimo niepewności związanej z tą technologią pracownicy chcą doskonalić swoje umiejętności w tym zakresie.
Korzystanie z zasobów i możliwości sztucznej inteligencji niesie niewątpliwie ogromne korzyści w postaci oszczędności czasu, wzbogacania wiedzy czy rozwijania umiejętności, jednak nie można się nie zgodzić również z obawami związanymi z korzystania z tych dobrodziejstw współczesności. Jeśli AI kontrolowana jest przez kompetentnego pracownika, który ma wiedzę i umięjętności to ten postęp jest korzystny, jeśli zaś AI wykorzystywana jest przez niekompetentną osobę, bez wiedzy, umiejętności, a która właśnie oszukuje swojego pracodawcę, to taka technologia w ostatecznym rozrachunku może przynieśc więcej szkody niż korzyści.
Polacy niewiele wiedzą o AI – na czym ona polega i jakie ma zastosowania. Jak podaje ARC Rynek i Opinia, trzy czwarte osób w wieku 18–65 lat zetknęło się z pojęciem sztucznej inteligencji, przy czym tylko 15 proc. ocenia swoją wiedzę na ten temat jako dobrą. Do korzystania z AI w pracy przyznaje się jednak już jedynie mniej niż co piąty respondent.
Jak wskazuje "Rzeczpospolita", z najnowszego raportu KPMG wynika, że 28 proc. firm w Polsce zdecydowało się wdrożyć AI, a kolejne 30 proc. to planuje.
Źródło: Republika/PAP
Polecamy Nasze Programy
Wiadomości
Najnowsze
Ukraina prowadzi coraz śmielszą ekspansję na polską gospodarkę
Kolejna fabryka ogłasza upadłość. Pracę ma stracić 150 osób!
Takiego wywiadu jeszcze nie było! Karol Nawrocki na Święta!
Szczerba składa życzneia. Ludzie przypominają politykowi KO wspieranie migrantów i pytają: „Takich jak w Niemczech?”