Poniedziałek był ostatnim dniem na zgłaszanie propozycji zmian w podstawach programowych 17 przedmiotów, w tym podstawie programowej języka polskiego - jak eufemistycznie resort ministry Nowackiej określa faktycznie przeprowadzaną czystkę w lekturach szkolnych. MEN chce, żeby lektury, które czytają uczniowie, były "bardziej współczesne".
Zdaniem ministry Nowackiej dotychczasowa lista lektur jest zbyt archaiczna. Nowacka chce, by uczniowie mieli większą styczność z lekturami współczesnymi - ale oczywiście tymi "poprawnymi politycznie".
Wśród propozycji z literatury XXI w. dla szkół ponadpodstawowych na listach lektur znalazły się m.in. (podajemy za portalem Onet): "Opowiadania bizarne" i "Bieguni" Olgi Tokarczuk; "Rzeczy, których nie wyrzuciłem" Marcina Wichy; "Nie ma" Mariusza Szczygła; Wiesław Myśliwski, "Traktat o łuskaniu fasoli"; Monika Sznajderman, "Pusty las"; Dorota Terakowska, "Poczwarka".
Wszystkie powyższe tytuły znalazły się na liście lektur uzupełniających, liczącej łącznie kilkadziesiąt pozycji.
Z listy krótkich utworów literackich w klasach IV-VI szkoły podstawowej usunięto: "Powrót taty" Adama Mickiewicza, "Pan Tadeusz" – opis zwyczajów i obyczajów, w tym polowanie i koncert Wojskiego, "Katarynkę" Bolesława Prusa, "W pamiętniku Zofii Bobrówny" Juliusza Słowackiego, wybrane mity greckie – mit o Orfeuszu i Eurydyce, Biblia — przypowieść o siewcy, przypowieść o pannach roztropnych, wybrane wiersze Władysława Bełzy (tego od, przypomnijmy, "Kto ty jesteś? Polak mały"), pieśni i piosenki patriotyczne. Zaproponowano także wykreślenie wybranych wierszy Zbigniewa Herberta, Czesława Miłosza i Tadeusza Różewicza, a "W pustyni i w puszczy" Henryka Sienkiewicza proponuje się omawiać we fragmentach.
Lista lektur obowiązkowych pozostała bez zmian.
W klasach VI-VIII zaproponowano usunięcie: trenu I i V Jana Kochanowskiego, "Żony modnej" Ignacego Krasickiego, "Reduty Ordona" i "Śmierci Pułkownika" Adama Mickiewicza, "Pana Tadeusza" (zamiast całości treści zaproponowano analizę wybranych fragmentów, innych niż te, które już omawiano w klasach IV-VI), poezji Cypriana Kamila Norwida, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszek Jana Sztaudyngera.
Z listy lektur uzupełniających w klasach VI-VIII usunięto: Lloyd Cassel Douglas, "Wielki Rybak", André Frossard, "Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II", Joseph Rudyard Kipling, "Księga dżungli", Janusz Korczak, "Król Maciuś Pierwszy", Zofia Kossak-Szczucka, "Topsy i Lupus", Karolina Lanckorońska, "Wspomnienia wojenne 22 IX 1939–5 IV 1945" (fragmenty), Sat-Okh, "Biały Mustang", Longin Jan Okoń, "Tecumseh", Bolesław Prus, "Placówka", "Zemsta" (zbieżność tytułu z dziełem Fredry zupełnie przypadkowa), Henryk Sienkiewicz, "Janko Muzykant", Melchior Wańkowicz, "Bitwa o Monte Cassino" (fragmenty), Louis de Wohl, "Posłaniec króla". Z prozy poznawanej we fragmentach MEN proponuje wykreślenie "Syzyfowych prac" Stefana Żeromskiego oraz "Quo Vadis" Henryka Sienkiewicza.
Najwięcej zmian będzie w liście lektur obowiązkowych w szkołach średnich. Usunięte mają być: biblijne "Pieśni nad Pieśniami", fragmenty "Legendy o św. Aleksym", fragmenty "Kroniki polskiej" Galla Anonima, Psalmy 13 i 47 Jana Kochanowskiego, fragmenty "Pamiętników" Jana Chryzostoma Paska, "Romeo i Julia" Williama Szekspira, "Hymn do miłości ojczyzny" Ignacego Krasickiego, "Konrad Wallenrod" Adama Mickiewicza, "Z legend dawnego Egiptu" Bolesława Prusa, "Rozdziobią nas kruki, wrony…" Stefana Żeromskiego, wiersze Kazimiery Iłłakowiczówny i Tadeusza Gajcego, opowiadanie "Ludzie, którzy szli" Tadeusza Borowskiego, wybrane wiersze Stanisława Balińskiego, Czesława Miłosza (tom "Ocalenie"), Jana Polkowskiego i Wojciecha Wencla, fragmenty "Drogi donikąd" Józefa Mackiewicza, opowiadanie z "Raportu o stanie wojennym" Marka Nowakowskiego, wybrane teksty Kabaretu Starszych Panów, a także utwory w wykonaniu Ewy Demarczyk,
wybrane utwory okresu stanu wojennego.
Bardzo znamienny i charakterystyczny dla obecnej władzy wykaz.