Polska i Hiszpania będą współpracować przy budowie kolei dużych prędkości, które będą częścią Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obie strony podpisały umowę w tej sprawie. Hiszpania to kolejny kraj, który współpracuje z Polską przy tworzeniu CPK.
Jak podkreślają przedstawiciele spółki odpowiedzialnej za budowę CPK, Hiszpania jest jednym ze światowych liderów w obszarze rozwoju i zarządzania systemem szybkich kolei, a strona polska jest zainteresowana czerpaniem z ich doświadczeń w tym zakresie.
W tej chwili długość hiszpańskiej sieci kolei dużych prędkości wynosi 3402 kilometrów, a pociągi osiągają prędkość do 310 kilometrów na godzinę. Kolej tego typu w Hiszpanii stanowi 22% całej sieci kolejowej w kraju. Dla porównania: we Francji to 10%, a w Niemczech 4%. W przyszłości planowane jest połączenie hiszpańskiej sieci kolei dużych prędkości z francuską.
Spółka CPK już nawiązała kontakty z Wielką Brytanią i Koreą Północną
W 2020 roku spółka CPK rozpoczęła współpracę z rządem Wielkiej Brytanii, zaś w lutym 2021 roku — z rządem Korei Południowej. W tym drugim przypadku ministrowie zawarli współpracę równolegle z umową na doradztwo strategiczne, które dla CPK realizuje koreańskie lotnisko Incheon w Seulu.
W ramach przyznanego CPK grantu Komisji Europejskiej prowadzone są również warsztaty z francuskimi kolejami SNCF. Celem jest wsparcie polskich instytucji i podmiotów odpowiedzialnych za realizację kolei dużych prędkości w ramach CPK w zakresie przekazania wiedzy i doświadczenia, które pozwolą stworzyć i zarządzać systemem tego typu w Polsce.
Program Kolejowy CPK zakłada budowę nowego ogólnokrajowego systemu transportu pasażerskiego opartego o szybkie połączenia. W ramach kolejnych etapów programu do końca 2034 roku powstanie 1789 kilometrów nowych linii kolejowych.