Przejdź do treści

Elblążanie przychylni propozycjom rządu w sprawie portu. Rząd przeznacza 100 mln zł na jego dokapitalizowanie

Źródło: facebook/Andrzej Śliwka

Zakończyła się akcja zbierania podpisów ws. dokapitalizowania portu morskiego w Elblągu; zebrano 10 012 podpisów. Według wiceministra aktywów państwowych Andrzeja Śliwki „propozycja rządu jest dobra dla rozwoju miasta, przyszłości portu, a także pozytywnie wpłynie na cały region elbląski”. Prezydent miasta Witold Wróblewski utrzymuje, że nie jest to oferta biznesowa, a pogłębienie toru wodnego to i tak zadanie państwa. W budżecie miasta na rozwój portu w Elblągu rządząca miastem koalicja PO-PSL-Lewica przewidziała 0 (zero!) złotych.

Od kilku miesięcy trwa spór między samorządem Elbląga a Ministerstwem Infrastruktury o to, kto ma pogłębić tor wodny w porcie w Elblągu na rzece Elbląg. W poniedziałek samorząd rozpoczął konsultacje z mieszkańcami, w których pyta o przyszłość portu. Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został oddany do użytku 17 września 2022 r.

Obecnie inwestor – Urząd Morski w Gdyni – oraz wykonawcy prowadzą dodatkowe prace na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg, dzięki którym nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym i portem w Elblągu będzie funkcjonalna. W zakres tych prac wchodzą pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym, rzece Elbląg, obudowanie brzegów rzeki Elbląg oraz budowa mostu obrotowego w Nowakowie.

Sporny jest odcinek niespełna kilometrowy, kończący się bezpośrednio w porcie w Elblągu. Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że powinny go pogłębić Skarb Państwa i Urząd Morski w Gdyni. MI oraz Urząd Morski w Gdyni wskazują natomiast, że to zadanie zarządu portu, który obecnie jest spółką komunalną.

Ponieważ ani samorząd, ani zarządca portu nie ma na to pieniędzy, a Unia Europejska nie chce finansować robót, to resorty infrastruktury i aktywów państwowych wyszły z propozycją dokapitalizowania spółki komunalnej kwotą w wysokości 100 mln zł – w zamian za większościowy pakiet udziałów – i tym samym sfinansowania niezbędnych inwestycji rozwojowych w porcie.

Wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka powiedział, że „propozycja rządu jest dobra dla rozwoju miasta, przyszłości portu, a także pozytywnie wpłynie na cały region elbląski”.

Wielu elblążan patrzy pozytywnie na propozycję rządu. Świadczy o tym akcja zbierania podpisów ws. dokapitalizowania portu morskiego. W ciągu czterech tygodni zebrano 10 012 podpisów.

– Jesteśmy w sytuacji, w której konieczne, wręcz niezbędne będzie wykonanie dwóch inwestycji: pogłębienie odcinka 800 metrów i budowa obrotnicy. Inwestycji, do których obecny prezydent miasta zobowiązał się w swojej kampanii wyborczej w 2018 r. To inwestycje, które leżą w kompetencji spółki miejskiej, zarządu portu morskiego w Elblągu. Wiemy z deklaracji prezydenta Elbląga i dyrekcji portu, że nie ma na to środków – podkreślił wiceminister Andrzej Śliwka w rozmowie z Polską Agencją Prasową.

– Dodatkowo chcemy, by port w Elblągu stał się portem o podstawowym, strategicznym znaczeniu dla gospodarki narodowej. 100 mln zł na inwestycje w porcie elbląskim jest „na wejście”. Obecnie w ustawie o portach i przystaniach są trzy takie porty: w Gdańsku, Gdyni oraz kompleks portów Szczecin-Świnoujście. Widzimy, jak rozwijają się porty strategiczne i z programów rządowych trafiają tam olbrzymie środki. Przykładem może być port w Świnoujściu, do którego w latach 2023–2029 trafi kwota 10 mld zł – podkreślił wiceszef resortu.

Wiceminister Andrzej Śliwka jest od lat ambasadorem elbląskiego portu i całego regionu w Warszawie. W tej sprawie toczy również rozmowy z władzami Elbląga.

 

Ponad 10 tys. podpisów pod deklaracją przyjęcia rządowej propozycji dokapitalizowania portu w Elblągu i uczynienia go IV portem morskim o strategicznym znaczeniu dla gospodarki. Elblążanie dali jasny sygnał rządzącej Elblągiem koalicji ZERO złotych, że w przeciwieństwie do Wróblewskiego, Wcisły, Missana i Nowaka, mieszkańcy chcą rozwoju miasta. Apeluję do koalicji ZERO złotych: przestańcie jak pijani płotu trzymać się swoich partykularnych interesów politycznych, a zacznijcie dbać o Elbląg – napisał wiceminister na facebooku.

TVP Info, facebook/Andrzej Śliwka

Wiadomości

Trzęsienie ziemi miało siłę 23 tysięcy bomb zrzuconych na Hiroszimę

Atak hakerski na Japan Airlines. Opóźnione loty

Żona Assada "miała go zostawić". Ma 50 proc. szans na przeżycie

Tę historię opowiedzą muzycznie. Takie rocznice trzeba czcić

Przerwane połączenie podmorskie. Tam wtedy płynęły ich statki

Potępił "skandaliczny atak" Rosji na Ukrainę. Jest zapowiedź!

Nowy Jork. Taksówka wjechała w ludzi. Co najmniej 6 rannych

Trump: Grenlandczycy chcą przyłączenia ich wyspy do Ameryki

Unia Europejska współwinna wojnie? Saryusz-Wolski ostro o Nord Stream i wsparciu Ukrainy

Tutaj nie można obchodzić Świąt Bożego Narodzenia. ZOBACZ!

Zagranica oszalała na punkcie młodych górali, którzy grali podczas pasterki w Polsce

Po zamachu na media - nielegalna TVP Info straciła 75 procent widzów

Polacy na chwilówkach, Tusk w drogich ubraniach. ZAWRZAŁO: „Powinien być w pasiaku”

Samolot, który rozbił się w Kazachstanie został ostrzelany?

Zobacz ile Polacy zapłacą za całe święta?

Najnowsze

Trzęsienie ziemi miało siłę 23 tysięcy bomb zrzuconych na Hiroszimę

Przerwane połączenie podmorskie. Tam wtedy płynęły ich statki

Potępił "skandaliczny atak" Rosji na Ukrainę. Jest zapowiedź!

Nowy Jork. Taksówka wjechała w ludzi. Co najmniej 6 rannych

Trump: Grenlandczycy chcą przyłączenia ich wyspy do Ameryki

Atak hakerski na Japan Airlines. Opóźnione loty

Żona Assada "miała go zostawić". Ma 50 proc. szans na przeżycie

Tę historię opowiedzą muzycznie. Takie rocznice trzeba czcić