Przejdź do treści

Ćwiczenia zakończone można otwierać. Z Krakowa w góry z ułatwieniami [wideo]

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

To już ostatnie godziny do wielkiego otwarcia tunelu, na który czekają setki tysięcy kierowców. W sobotę będzie można pojechać podziemną przeprawą w ciągu drogi ekspresowej S7 będącej częścią "Zakopianiki". Tunel ma dwie komory, tzw. nitki, o długość 2058 m, wysokość 4,7 m i szerokość użytkowej 14,9 m. W każdej komorze są po dwa pasy ruchu o parametrach 3,5 m oraz pas awaryjny o szerokości 3 m, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości. Ministerstwo Infrastruktury zaprezentowało krótki film promocyjny.



Termin zakończenia budowy tunelu był kilkakrotnie przesuwany. Najpierw zapowiadano, że tunel będzie gotowy do końca 2021 r., a później termin zakończenia prac przy budowie tunelu wyznaczono na luty br. Kolejna data ukończenia robót została ustalona na koniec czerwca. O przesunięcie terminu wnioskował wykonawca, argumentując opóźnienia pandemią i absencją pracowników oraz niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi.

Do wydrążenia tunelu używano ciężkiego sprzętu, ale także ok. 180 ton materiałów wybuchowych. Podczas budowy wydobyto materiał skalny o objętości 600 tys. m sześciennych. Do budowy użyto 190 tys. m sześciennych betonu i 48 tys. ton stali.

Wewnątrz tunelu znajduje się 11 nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych co 172,5 m. Środkowa nisza jest przejezdna dla służb ratowniczych. Pośrodku obiektu jest także zatoka postoju awaryjnego. Na wypadek pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni będą ewakuowani do nitki sąsiedniej.

Inwestycję uzupełniają dwa budynki techniczne, dwa budynki dyspozytorni i Centrum Zarządzania Tunelem na węźle Skomielna, dyspozytorzy będą pracowali całodobowo.

Drążenie tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 r. w miejscowości Naprawa, od strony północnej. Prace były wykonywane 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu.

Pierwsza nitka tunelu została przebita w październiku 2019 r., a równoległa - w kwietniu 2020 r.

Wartość kontraktu to ponad 968,8 mln zł. Wykonawcą inwestycji jest włoska firma Webuild, która przejęła dotychczasowego wykonawcę - firmę Astaldi.

Ministerstwo Infrastruktury/PAP

Wiadomości

Zawiesili słynnego biegacza. Za doping

Nowy sondaż prezydencki. Jeden kandydat notuje wzrost

Śmiertelna bójka Gruzinów. Trzy osoby aresztowane

Od początku wojny Ukraińcy założyli w Polsce prawie 90 tys. firm

„Rodzina to szczęście” – Odcinek 12 podcastu Aleksandry Ciejek „Na szczęście” już w poniedziałek

Zełenski zadowolony po rozmowie z Trumpem

Nowa polityczna układanka w Niemczech

Tomasz Sakiewicz reaguje na hejt wobec Republiki

Rosja przeprowadziła w ciągu trzech lat ponad 30 dużych ataków na obiekty energetyczne

Szokujące słowa lewicowego senatora. ZOBACZ FILM [+18]

Posiedzenie RBN. Prezydent Andrzej Duda skrytykował rząd

Poseł Andrzej Śliwka: Tusk jest wykonawcą woli Paryża i Berlina

Minister od Tuska chwali się wzrostem gospodarczym, ale "to zakłamywanie rzeczywistości”

Morawiecki pokazał rachunki grozy Tuska. „Dla wielu Polaków ciepły dom jest dziś luksusem”

Mastalerek: na spotkaniu z Trumpem prezydent omówił wszystkie najważniejsze tematy

Najnowsze

Zawiesili słynnego biegacza. Za doping

„Rodzina to szczęście” – Odcinek 12 podcastu Aleksandry Ciejek „Na szczęście” już w poniedziałek

Zełenski zadowolony po rozmowie z Trumpem

Nowa polityczna układanka w Niemczech

Tomasz Sakiewicz reaguje na hejt wobec Republiki

Nowy sondaż prezydencki. Jeden kandydat notuje wzrost

Śmiertelna bójka Gruzinów. Trzy osoby aresztowane

Od początku wojny Ukraińcy założyli w Polsce prawie 90 tys. firm