Za 30 lat PKN Orlen chce osiągnąć neutralność emisyjną. Miliardy złotych na inwestycje
Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek ogłosił w środę, że koncern do 2050 r. chce osiągnąć neutralność klimatyczną. Na inwestycje, redukujące emisję CO2, przeznaczy miliardy złotych.
Do 2030 r. PKN Orlen zamierza zredukować emisję CO2 z aktywów rafineryjnych i petrochemicznych o 20 proc., a w sektorze wytwarzania energii - o 33 proc.
Do 2050 roku PKN ORLEN osiągnie neutralność emisyjną CO2. Składamy tę deklarację jako pierwszy koncern paliwowo-energetyczny w Europie Środkowej. Prezentujemy strategię neutralności emisyjnej, definiującą nasz udział w globalnej transformacji energetycznej pic.twitter.com/fomLJzhrGu
— ORLEN (@PKN_ORLEN) September 9, 2020
PKN Orlen przeznaczy 25 mld zł na nowe inwestycje
W perspektywie 2030 r. Orlen zamierza zainwestować 25 mld zł w redukcję oddziaływania na środowisko i nowe linie biznesowe.
Wszystkie działania, które podejmujemy w @PKN_ORLEN mają jeden cel. Chcemy być liderem transformacji energetycznej w naszym regionie i siłą napędową polskiej gospodarki. Tytuł Człowieka Roku @Economic_Forum_ traktuję jako dowód uznania dla drogi rozwoju, którą obraliśmy pic.twitter.com/uZNVXMRm3V
— Daniel Obajtek (@DanielObajtek) September 8, 2020
Jak podkreślił Daniel Obajtek na konferencji prasowej w Karpaczu, Orlen „jest najlepiej przygotowaną do transformacji energetycznej firmą w Polsce”. Prezes wskazał, że główne obszary działań w ramach dążenia do neutralności to inwestycje w zeroemisyjne źródła wytwórcze, biododatki i biopaliwa oraz modernizacja aktywów.
60 projektów, w tym do produkcji bioetanolu i biometanu
W ciągu 10 lat koncern zamierza zrealizować ponad 60 projektów zwiększających efektywność energetyczną obecnie istniejących aktywów produkcyjnych. Jak podał Orlen, w obszarze biopaliw spółka będzie koncentrować się na HVO, co-HVO, UCOME, bioetanolu lignocelulozowym i biometanie. Inwestycje te w perspektywie 2030 r. pozwolą na zwiększenie produkcji o ok. 500 tys. ton biopaliw rocznie.
????Już w październiku zaprezentujemy nową strategię rozwoju @PKN_ORLEN. Określimy w niej zasady wypłaty dywidendy, a także nasze podejście do długofalowych procesów inwestycyjnych, które będą powiązane z aktualną sytuacją makroekonomiczną pic.twitter.com/n2vYVTsfRp
— Daniel Obajtek (@DanielObajtek) September 8, 2020
Spółka sfinansuje nowe projekty z "zielonych" obligacji, funduszy europejskich
Prezes Obajtek zapowiedział m.in. że w celu sfinansowania nowych celów Orlen będzie emitował „zielone” obligacje, będzie też chciał sięgnąć po nowe fundusze z UE na transformację. Kondycja finansowa spółki jest dobra, jesteśmy doskonale przygotowani - zapewniał. Jak dodał, wszystkie te założenia znajdą się w nowej strategii spółki, która ma zostać opublikowana w październiku br.
Spółka konsoliduje polski sektor energetyczno-paliwowy
- W ostatnich latach nie tylko intensywnie rozwijaliśmy nowe obszary biznesowe, ale jesteśmy też liderem konsolidacji polskiego sektora energetyczno-paliwowego. Realizacja planowanych przez PKN Orlen przejęć pozwoli nam w pełni wykorzystać nowe możliwości, jakie niosą ze sobą globalne trendy w energetyce, i konsekwentnie budować wartość koncernu w długiej perspektywie - uważa Obajtek.
????Dochodzenie do Zielonego Ładu, transformacja energetyczna to procesy, które wymagają olbrzymich inwestycji. Tylko silny multienergetyczny koncern jest w stanie podołać tym wyzwaniom - podczas @WizjaRozwoju rozmawiamy o głębokich zmianach czekających polski sektor energetyczny pic.twitter.com/qKn2lrs88Y
— Daniel Obajtek (@DanielObajtek) August 24, 2020
PKN Orlen przypomniał, że dzięki dotychczasowym inwestycjom w efektywność energetyczną rafinerii w Płocku, czeskim Litvinovie i litewskich Możejkach, obecnie darmowymi uprawnieniami objętych jest ponad 80 proc. emisji CO2 w tym segmencie działalności.
Koncern posiada też 1 GW nowoczesnych gazowych mocy wytwórczych oraz ponad 50 instalacji OZE o łącznej zainstalowanej mocy 450 MW. Orlen poinformował także, że przygotowuje się również do realizacji hubu wodorowego we Włocławku o mocy 600 kg/h, dzięki któremu zajmie wiodącą pozycję na polskim rynku paliw wodorowych wykorzystywanych w transporcie.